Je wilt toch meteen na afloop van de wedstrijd weten of je gewonnen hebt?

Door: Twan van Zandvoort, 11 augustus 2016

Gisteravond zat ik op TV naar de spelen te kijken. Wielrenner Tom Dumoulin is teleurgesteld over zijn zilveren medaille op de tijdrit, terwijl judoka Anicka van Emden uitzinnig blij is met haar bronzen plak. Dat zet je aan het denken. Het zijn allemaal topsporters, ze hebben er alles voor opzij gezet, jaren geïnvesteerd, afgezien. Het lijken wel ondernemers. Beter, het zijn ondernemers! Ze gaan ergens voor, ze hebben maar één doel voor ogen: winst! Goud, zilver, brons, een persoonlijk record.

OS-Anicka

Toch is er een verschil met ondernemers, althans met veel ondernemers. Want die weten meestal pas na afloop van het kwartaal of ze gewonnen of verloren hebben. Ze beschikken niet over de laatste resultaten van hun investeringen, van hun inspanningen, van hun afzien, hun winst en verlies. Goed, globaal weten ze hoe ze ervoor staan, maar een meetbaar resultaat? Hoeveel winst of verlies? Dat horen ze eind oktober pas van hun accountant.

Dus ik zat naar Tom, Anicka en al die andere topsporters te kijken en toen dacht ik, goh, stel dat die tot eind oktober zouden moeten wachten om te weten of ze gewonnen hebben. Dat moet toch vreselijk zijn? Bijna 3 maanden leven tussen hoop en vrees. Ik denk dat de meesten van hen niet eens zouden gaan sporten als ze wisten dat de uitslag zo lang op zich laat wachten.

En toen bedacht ik mij ook, waarom hebben ondernemers daar geen problemen mee? Zijn die dan niet geïnteresseerd in hun resultaten? Natuurlijk wel. Geloven ze niet in hun inspanningen op korte termijn en kijken ze alleen maar naar de lange termijn? Zeker niet. Hebben ze oogkleppen voor en rammen ze gewoon door? Ook niet.

Wat is het dan?

Ze weten het gewoon niet, ze krijgen die cijfers, die uitslagen niet. En ze zijn daaraan gewend. Ze hebben ze nog nooit snel gekregen. Nog nooit aan het eind van de dag, na afloop van de wedstrijd. Altijd pas een paar maanden later.

Hoe zou dat zijn voor die ondernemers die wel elke dag actuele cijfers hebben, toevallig onze klanten? Vieren die hun resultaten ook pas maanden later? Of sleutelen ze elke dag aan hun prestaties, omdat ze precies weten hoe goed ervoor staan? Wat denk jij? Vanavond kijk ik weer!

OS-Tom