“De accountant belde, waar de mappen blijven!”

Door: Twan van Zandvoort, 24 januari 2017

Ik blijf mij erover verbazen. Vorige week nog hoorde ik een jong stel, beide ondernemer, met elkaar praten. Zij tegen hem: “Oh ja, of jij de mappen van de boekhouding al kunt langsbrengen bij [ik noem geen namen]?” Hij  tegen haar:  “Nee, liever volgende week. Geef jij dat door?”

Ik blijf mij erover verbazen. Moderne ondernemers die hun hele administratie in ordners bewaren en dan elk kwartaal naar hun accountant of boekhouder moeten snellen voor de btw-aangifte. En dat komt natuurlijk nooit gelegen. Ze hebben ergens nog een paar bonnetjes liggen die niet mogen ontbreken. Of een creditnota die eerst uit moet.

Ik blijf mij erover verbazen. Al die kantoren die elk kwartaal weer moeten afwachten wanneer hun klanten deze keer met al die ordners en boodschappentassen komen aanzetten.

Ik blijf mij erover verbazen. Dat in deze tijd van digitalisering en automatisering het gesjouw met tassen en ordners zich maar blijft herhalen. Natuurlijk, het is gemakkelijk. Je hoeft er zogenaamd niets voor te doen, maar dat is toch niet zo? Je moet juist van alles doen, en altijd op momenten dat het niet uit komt. En dan ben je al je facturen ook nog een tijd kwijt en kun je ze niet betalen. Dus maak je eerst overal een kopie van (dubbelwerk) en eindig je in een soort schaduwadministratie.

Ik blijf mij erover verbazen. En dan ben ik vervolgens haast nog meer verbaasd dat afgelopen vrijdag een ondernemer belt die onze website heeft gelezen en meteen drie administraties onderbrengt. Ik zal vragen of het stel dat mij verbaasde een keer bij hem mag langskomen. Wat zullen zij verbaasd zijn.